torsdag 29 januari 2015

Del 50 - Föräldrarskap

Redan nästa morgon så upptäckte Lucas att Marcus hade lagt beslag på Katla.

-Vad har du där? undrade Lucas då han ännu inte förstod att draken var från hans ägg. Han förväntade sig en fågel då Lucinda hade sagt att det var det.
-Detta är Katla, sa Marcus nöjt.
-Hej Katla, vad fin du är, sa Lucas och önskade att han skulle få en drake med, istället för en fågel. En drake är mycket coolare.
-Visst är hon! sa Marcus glatt. Jag hittade henne i källaren, dom förra ägarna måste ha glömt henne kvar.
-Källaren? Men .. Nu blev Lucas lite fundersam.
-Men? sa Marcus frågande då han undrade vart Lucas ville komma.
-Du sa att du hittade henne i källaren, Såg du ett ägg där? undrade Lucas.
-Ägg? Nä där fanns inga ägg, utan bara Katla som stod vid din alkemibänk. Hon var hur söt som helst när jag hittade henne. Hon tittade bedjande på mig och såg riktigt nöjd ut när jag plockade upp henne. Berättade Marcus glatt.


-Men då är det ju min drake! sa Lucas glatt.
-Din!? Nä du, Katla är min! sa Marcus bestämt.
-Men jag fick ju ägget av Lucinda sa Lucas surt.
-Kan hända men Katla är min, så enkelt är det. Jag hittade henne och tog henne först. sa Marcus och brydde sig inte om att han sårade Lucas.


-Är du inte klok!? Red är min, fatta det! sa Lucas argt.
-Red? Vill du döpa henne till Red? Snälla nån! Hon är min och hon heter Katla! Punk Slut!


-Vad är du för en farsa som tar saker från sitt egna barn? sa Lucas argt.
-Farsa! Jag har aldrig fått vara din farsa och kommer aldrig bli eftersom du är stor och självgående, skrek Marcus riktigt argt. Han sörjde över att inte ha fått vara pappa för Lucas. så Lucas trampade på en öm tå.
-Men herregud! Lugna ner dig sa Lucas argt och gick där ifrån. Han gav inte upp då han skulle se till att få Katla så småningom men nu orkade han inte med Marcus mer.


Marcus var sig inte längre lik och på något sätt kan han ha fått ett slags sammanbrott. Med en mor som Sharon, missa Lucas uppväxt och sedan tvingade att flytta pga hans miss på sitt senaste arbete med den kriminella ligan så kanske det inte är så konstigt att Marcus flippar ut tillslut.

Senare den dagen så försökte Lucas få hjälp av Lucinda  för att få tillbaka Katla eller Red som han ville döpa henne.
-Men Lucas spelar det någon roll då? Ni kan väl ha den ihop? Eller så kan hon tillhöra hela familjen. Du behöver ju inte lägga beslag på Katla, sa Lucinda som försökte vara en pedagogisk mor. Men hon insåg inte att det Marcus gjorde var fel utan tyckte att Lucas var lite väl gnällig över en drake.


-Jo men jag fick ju den av dig! sa Lucas surt.
-Men herregud! Sluta bete dig som om du var lika gammal som din lillebror Theo! Väx upp! Sa Lucinda nu argt då hon inte orkade vara rediga mamman mer.

Att vara mamma till en tonåring är inte lätt alla gånger, men ge upp efter 2 minuter är väl ganska typiskt Lucinda. Men sedan gick hon som på nålar med då hon hoppades på att få göra sitt jobb för dom kriminella snart så hon fick det överstökat. Men hon hade inte lyckats med kloningen ännu så det skulle få dröja lite till.


Det blev dags för kalas och dom bjöd in lite grannar för att lära känna dom lite. Det blev en trevlig litet kalas, och Marcus och Lucinda försökte vara så gästvänliga dom kunde. Medans Lucas bara var otrevlig så fort han blev tilltalad.


Den som fyllde år var så klart lilla Theo! Grattis Theo!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar